Sprawozdanie - marzec 2019

przez Promyczek
Odsłony: 378

„ Woda”

„ Służy do mycia

Służy do mycia

Bez niej na ziemi

Nie byłoby życia.

Już wiecie co to?

To woda!”

   Przyjrzeliśmy się na plakacie skąd ta woda się bierze i jak krąży w przyrodzie. Jak z chmury pada deszcz

lub śnieg i wsiąka w ziemię, wpada do rzek, mórz , potem paruje i tak dalej…

        Posługując się ilustracją dowiedzieliśmy się jaką drogę przebywa woda, aby rurami dotrzeć do naszych mieszkań.                  

99 100

„ Jestem kropla,

Bardzo potrzebna kropla wody.

Komu?

Ludziom.

Do czego?

Do mycia,picia, gotowania, zmywania naczyń

I do sprzątania…”

 

              W zabawie dydaktycznej „Do czego służy woda?” dopasowywaliśmy do obrazków w kolorze – „takie same” – tylko czarno białe i nazywaliśmy czynności przy pomocy wody wykonywane.

Sprawdzaliśmy za pomocą dotyku jaka jest woda; ciepła, zimna, mokra, przezroczysta.

              Bawiliśmy się uczestnicząc w doświadczeniach z wodą.

              Co pływa, co tonie?

Wrzucaliśmy do miski z wodą różne przedmioty np. piórko, gąbkę, kamień, łyżeczkę, piłeczkę, klocek, styropian. Obserwowaliśmy, co się unosi na wodzie, a co tonie. Poznaliśmy stany skupienia wody, że woda jest cieczą,

może zamienić się w parę (nawilżacz) lub zamarznąć tworząc lód.  Roztapialiśmy kostki lodu na dłoni – lód był zimny, stawał się śliski i mokry (topił się i zamieniał w wodę).

92 93

94 97

              Z ochotą sprawdzaliśmy – co się rozpuszcza w wodzie? Wsypywaliśmy do szklanek sól, cukier, mąkę, pieprz, ryż, wlewaliśmy olej. Mieszaliśmy łyżką i obserwowaliśmy, co się dzieje.

95 91

              Kładąc na wodę folię, watę, papier, szmatkę, frotkę i kamień przyglądaliśmy się co najszybciej nasiąka wodą? Wyciskaliśmy wodę z rekwizytów użytych w doświadczeniach.

87 88

78 79

              Odkrywaliśmy dźwięki wydawane przez wodę – kapanie, plusk. Najbardziej podobało nam się dmuchanie do wody przez słomkę, czyli bulgotanie.

77

              W zabawie ruchowo – zręcznościowej transportowaliśmy wodę w miseczkach,

przelewając ją do wiaderek.

„ Od kropelki, aż po litr

I przybyło wody w mig”

76 82

83 85

              Malowaliśmy „własną kroplę wody” za pomocą wody i bibuły, zraszając ją wodą ze spryskiwacza.

69 70

72 73

              I jeszcze nasza dobra rada – szanujmy wodę, bo od niej zależy życie!

 

 

Kobiety i ich zawody – to temat naszych tygodniowych zajęć.

Fryzjerka

 Na początek wysłuchaliśmy wiersza „Chcę zostać fryzjerką”

„ Chcę zostać fryzjerką

Tak jak moja mama.

Wymyśliłam więc fryzury

Moim lalkom sama.

Lalce Walentynie

Nakręciłam loki,

Zuzię i Bogusię

Uczesałam w koki.

Lalce Karolinie

Koński ogon splotłam,

A lalkę Rozalkę

Króciutko obcięłam.

Ulubionej lalce o imieniu Riki

Splotłam z gęstych włosów

Śliczne warkoczyki”

              Na zajęciach dydaktycznych poznaliśmy pracę fryzjerki – atrybuty związane z zawodem

różnego rodzaju szczotki, suszarki, farbę do włosów, pelerynę ochronną.

„Modne fryzury” – omawialiśmy jak mogą wyglądać np. włosy upięte w kucyk, splecione w warkocz,

upięte w kok lub rozpuszczone.

              Rodzaje włosów i kolory – długie, krótkie, proste, kręcone, blond, czarne albo rude

Odgadywanie i określanie ich na lalkach. W ten sposób ćwiczyliśmy spostrzegawczość

i określaliśmy na swoim przykładzie, jakie mamy włosy.

55 58

59 63

62 66

 

     Kucharka

„ Co to za zapachy

Do nosków wędrują?

To Panie Kucharki

Obiad nam gotują.

Pewnie będą dzisiaj wspaniałe placuszki,

Dzieci będą zjadać

I lizać paluszki.

Bo gotować dobra rzecz

Zdrowo no i smacznie,

Każdy z nas chciałby być

Kucharką właśnie”.

              Rozmawialiśmy na temat pracy kucharki, czym się zajmuje. W zabawie dydaktycznej

„ Co pasuje do kuchni” wyszukiwaliśmy spośród różnych rzeczy tylko te związane z kuchnią.

              Potem poszliśmy na wycieczkę do naszej żłobkowej kuchni, gdzie oglądaliśmy

i odkrywaliśmy tajniki pysznych potraw. Panie kucharki pokazały nam ogromne gary, patelnie i produkty,

z których można zrobić zupę. Teraz już wiemy ile pracy wkładają żeby takie smakołyki dla nas przyrządzić.

50 48

41 38

31 29

   Listonosz

„ Tylko dzień zaledwie wstanie

Ja już nowe mam zadanie

Prosto z poczty, skoro świt,

Ruszyć w rejon trzeba mi!

Biorę torbę i nie czekam

Mundur mój poznasz z daleka.

A gdy tylko go założę

Rowerem listy rozwożę.

Od sąsiada do sąsiada

Na „ Dzień dobry” odpowiadam,

Jeżdżę zawsze po tej drodze,

Do każdej furtki podchodzę.

Oprócz listów mam też paczki

Oraz do kupienia znaczki.

Nawet psy mnie wszystkie znają

A gdy jadę – nie szczekają!

Wprost uwielbiam tę ulicę

I jej piękną okolicę.

Choć roweru nie oszczędzam

Bardzo miło tak dzień spędzam.

A tą pracą się nie męczę

Wszystkie listy w mig doręczę.”

              Na podstawie ilustracji poznaliśmy pracę listonosza, jak jest ubrany i w czym nosi listy.

              Poznaliśmy historyjkę „Droga listu” – co się dzieje z naszymi listami, gdy je wrzucimy do skrzynki.

              Oglądaliśmy też klasery ze znaczkami, opisywaliśmy co na nich jest i określaliśmy wielkość.

Potem projektowaliśmy własne znaczki przybijając stemple i przyklejając na kopertę.

24 22

20 14

11 10

 

              8 marca Dzień Kobiet

 

              Rozmawialiśmy na temat kobiet w naszym życiu, o szacunku do nich, przywiązaniu.

Śpiewaliśmy piosenki „ Marcowy kwiatek” oraz „ Dzień kobiet”. Potem wykonaliśmy „ Kwiatek na Dzień Kobiet”. Malowaliśmy szablon tulipana, następnie naklejaliśmy go na patyczki od lodów i doklejaliśmy listki .

Następnie poszliśmy do żłobkowej kuchni i wręczyliśmy naszym Paniom kwiatki za to, że tak pysznie dla nas gotują.

1 3

5 8

               Wszystkim Kobietom z okazji ich święta życzymy wszystkiego najlepszego!

 

 

Ziemia – to nasz wspólny dom, wszyscy muszą o niego dbać.

 

              Nasza Ziemia to piękna planeta –  są na niej skały, lądy, morza. Pomagając sobie ilustracjami

rozmawialiśmy o najbliższym otoczeniu, o żłobku, placu zabaw, o domu rodzinnym, parku itd. 

              Oglądaliśmy plakat pokazujący kulę ziemską i to, co się na niej znajduje.

Przecież wszystko, co nam potrzebne czerpiemy ze środowiska

225

              Czytaliśmy bajkę „Porządki” K. Chowaniec. Mówiliśmy o tym, jak dbamy o czystość wokół nas np. odkładamy zabawki na półki, składamy ubranie w sypialni, wyrzucamy papierki do kosza itp.

Bajka zachęciła nas do porządkowania naszej sali zabaw. Ścieraliśmy kurze, przecieraliśmy zabawki

i ustawialiśmy je na półkach, zamiataliśmy podłogę.

223 221

219 210

208 205

              Na obrazkach rozpoznawaliśmy prawidłowe zachowanie się dzieci na ulicy, na łące, na spacerze.

Przy tych obrazkach przyklejaliśmy uśmiechnięte buźki, przy nieprawidłowych smutne.

215 213

211 203

              Po inscenizacji wiersza „Sznurek Jurka” E.L.Szołdry zastanawialiśmy się w jaki sposób boisko zamieniło się w śmietnisko i ocenialiśmy postępowanie dzieci.

201 200

              Wszyscy wiedzą, nawet dzieci trzeba segregować śmieci.

 

„ Papier, puszki, szkło, plastiki

Posprzątamy w pojemniki.

Posprzątamy sprawnie, pięknie

Bo nam świat przez śmieci pęknie…”

              Ruszyliśmy na pomoc Ziemi i segregowaliśmy wybrane przez siebie odpady do odpowiednich pojemników zielonego, żółtego, niebieskiego i brązowego.

199 197

193 187

              W zabawie ruchowej „Wysypisko” – przewoziliśmy samochodami i taczkami znalezione „śmieci” na wysypisko.

192 190

185 186

              „My jesteśmy grzeczne dzieci, nie śmiecimy Ziemi przecież!

              Śmieci mniej – Ziemi lżej!”

              Obejrzeliśmy globus – model kuli ziemskiej, szukaliśmy na niej lądów i wody.

By rozweselić Ziemię zatańczyliśmy wokół niej grając wesoło na instrumentach.

184 183

179

              Przy stolikach – za pomocą linii rysowanej markerem segregowaliśmy śmieci do odpowiednich pojemników.

182 180

              Przeżyliśmy też „Dzień bez zabawek”. Strasznie? Nie! Było bardzo wesoło.

Bawiliśmy się kartonami, butelkami plastikowymi, pudełkami, rolkami papierowymi, zakrętkami, szarym papierem.

Daliśmy upust naszej fantazji i wyobraźni.

178 177

              Z pudełek, zakrętek, papierowych rolek zrobiliśmy własne zabaweczki – straż pożarną, gitarę, ślimaka, samochód. Cieszyliśmy się z efektów naszej pracy.

175

 I nasza rada:

„ Posłuchajcie naszej rady

Segregujcie odpady

I od dzisiaj swoich śmieci

Nie wyrzucajcie jak leci”.

 

Żegnaj zimo – witaj wiosno!

              W oparciu o ilustrację rozmawialiśmy o zmianach zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną –

topnienie śniegu, pojawiające się pąki na drzewach, powracające bociany itp.

174 173

165

              Układaliśmy historyjkę obrazkową według odpowiedniej kolejności. Opowiadała ona o procesach topienia się bałwana wraz z przyjściem wiosny i słonka.

172 171

162 161

              Śpiewając piosenkę pt. „Przyszła wiosna” obudziliśmy niedźwiedzia z zimowego snu.

Głaskaliśmy go słonkiem, dzwoniliśmy dzwoneczkami, pszczółka bzykała mu do ucha …no i w końcu się obudził.

169 158

156

              Poznaliśmy też pierwsze wiosenne kwiatki takie jak tulipany, sasanki czy przebiśniegi.

Pani pokazała nam historyjkę „Jak zasadzić kwiatka” , która opowiadała co należy zrobić, aby zasadzić roślinkę

i jak się nią opiekować żeby rosła.

155 153

 

              Spośród rozsypanych na dywanie kolorowych tulipanów wybieraliśmy ten, który nam się podobał

i dopasowywaliśmy go to takiego samego koloru kartki. W ten sposób przypomnieliśmy sobie nazwy kolorów.

151150

149 b

a

              Zasadziliśmy również swoja roślinkę – do doniczki wsypaliśmy ziemię, włożyliśmy nasionko

i podlaliśmy wodą. Teraz będziemy obserwować jak rośnie no i koniecznie będziemy dbać, aby nie miała sucho.

147 146

145 d

„ Jestem sobie ogrodniczka

Mam nasionek pół koszyczka

Mam wiaderko oraz grabki

Bo ja dbam o swoje kwiatki”

               W rytm słów tej piosenki chodziliśmy dookoła koła podlewając konewką nasze tulipany.

f

              Zamieniliśmy się też w Panią Wiosnę, która pokonała ciężką drogę, aby stopić lód i śnieg,

zasadzić kwiaty na łące, zazielenić trawę, odgonić deszcz.

h j

u

              Wysłuchaliśmy wiersza pt. „ W marcu jak w garncu” o kucharzu Panu Marcu,

który gotował zupę z warunków atmosferycznych. I my wypróbowaliśmy jego przepisu gotując zupę z deszczu,

chmur, słonka, błyskawic czy kropel deszczu przedstawiając w ten sposób zmienną marcową pogodę.

s

              21 marca witaliśmy kalendarzową wiosnę. Z tej okazji ubraliśmy się w kolorze wiosny, czyli zielonym,

bawiliśmy się zielonymi zabawkami. Zrobiliśmy też Marzannę, z którą pożegnaliśmy się

i zostawiliśmy na naszym żłobkowym ogródku.

              Czy pogoda ładna czy też nie, na zabawę mamy chęć! 

Oto kilka zdjęć z zabaw z naszego żłobkowego placu zabaw.

105 111

116 118

124 134

137 135

              Na zakończenie tygodniowych zajęć malowaliśmy słonko i domalowywaliśmy promyki.

101 102

103 104

             

             

 

             

 

 

 

 

 

 

 

             

 

84