Zajęcia dydaktyczne na kwiecień.

przez Promyczek
Odsłony: 131

ZAJĄCZKOWY TOR PRZESZKÓD

Można go ułożyć z poduszek, ustawić krzesła lub wyznaczyć trasę na podwórku. Uczestnicy pokonują ją kicając, zamiast biec. Wygrywa ten zajączek, któremu uda się pokonać trasę w najkrótszym czasie.

JAJKO WIELKANOCNE

Wyklejanka plasteliną, bibułą lub umoczonymi paluszkami w farbie.

Dzięki zastosowaniu różnych technik plastycznych, pobudzamy dzieci do twórczego działania. Warto skorzystać z gotowych i prostych szablonów, które można pobrać ze strony internetowej. Dziecko za pomocą plasteliny, kuleczek z kolorowej bibuły lub maczając paluszki w farbie wypełnia puste kółeczka na szablonach. Dziecko dowolnie wybiera kolorystykę i tworzy własne wzory.

GDZIE UKRYŁY SIĘ PISANKI?

Dziecko zamyka oczy. W tym czasie chowamy pisanki w różnych miejscach pokoju. Przy melodii piosenki dziecko maszeruje po pokoju i rozgląda się. Podczas przerwy w muzyce szuka ukrytych pisanek. W trakcie tej zabawy możemy utrwalać wielkość, barwę oraz przeliczanie w zakresie trzech.

PRZELICZANIE Z ZAJĄCZKIEM WIELKANOCNYM

Potrzebne będą maskotka lub obrazek Zajączka, liczmany. Można użyć pomponików. Dodatkowo można użyć szczypce do doskonalenia chwytu pęsetkowego. Informujemy dziecko, że Zajączek ma problemy z liczeniem. Celowo podczas liczenia popełniamy błędy i prosimy, żeby nas poprawiało. Pomponiki oczywiście chwytamy szczypcami.

HISTOTYJKA OBRAZKOWA „ZAJĄCZKI MALUJĄ JAJKA”

Na stole umieszczamy 4 obrazki:

I obrazek: Zajączki malują jajka.

II obrazek: Zajączek wiezie pisanki na taczce.

III obrazek: Zajączek najeżdża na kamień, wskutek czego wypadają mu pisanki.

IV obrazek: Z pisanek wykluwają się kurczęta w takie same wzorki, jakie były na skorupkach.

Screenshot_2020-04-16 Artykuły Redagowanie artykułu - Żłobek Promyczek - Zielona Góra - Zaplecze
Screenshot_2020-04-16 Artykuły Redagowanie artykułu - Żłobek Promyczek - Zielona Góra - Zaplecze(1)
Screenshot_2020-04-16 Artykuły Redagowanie artykułu - Żłobek Promyczek - Zielona Góra - Zaplecze(2)
Screenshot_2020-04-16 Artykuły Redagowanie artykułu - Żłobek Promyczek - Zielona Góra - Zaplecze(3)

 Rodzic odsłania I obrazek i mówi:

Zbliżały się Święta Wielkanocne. Zajączki miały pełne ręce pracy, bo im kury z okolicy niosły jajka. Kto je zliczy? (dziecko samodzielnie lub z pomocą liczy). Każda z kurek chciała, aby jej jajko kolorową było pisanką. Więc zajączki pędzlem w lewo, pędzlem w prawo – taka praca jest zabawą. Te w kwiatuszki, tamte w paski, uwijały się Szaraczki.

II obrazek: Zajączek wiezie pomalowane jajka czyli pisanki na taczce, by oddać je kurom.

III obrazek: Nagle (rodzic odsłania trzeci obrazek):

  • Kto powie co dalej się wydarzyło?
  • Dlaczego zajączkowi wypadły pisanki?
  • Co odczuwał zajączek?

IV obrazek: Jednak to nie koniec przygody, bo oto (rodzic odsłania czwarty obrazek)

  • Co się stało?
  • A co teraz przeżywał zajączek?
  • Dlaczego zajączki miały ręce pełne roboty?
  • Czy wiecie co to jest pisanka?
  • Jakie jeszcze znacie zwyczaje wielkanocne?

Po wysłuchaniu historyjki możemy pobawić się w zabawę ruchową orientacyjno – porządkową „Wielkanocne zajączki”. Na dywanie rozkładamy duże kartki z namalowanymi pisankami, między którymi dziecko będzie się poruszać podczas muzyki, a na przerwę w muzyce – stają: na pisance, przed pisanką, za pisanką, obok pisanki (rodzic wcześniej demonstruje). Przed zabawą rodzic zamienia dzieci w „ zajączki” słowami:

Hokus- pokus, ecie – pecie, zajączkami zostaniecie

Już zajączków cały tłum skacze zwinnie: szur, szur, szur

POŁACZ W PARY KOLOROWE PISANKI

Rodzic może wyciąć pisanki. Zadaniem dziecka jest połączyć w pary lub za pomocą pisaka połączyć linią takie same pisanki.

Burek naszym przyjacielem

Do zajęć plastycznych potrzebujemy rysunek pieska, kredki, klej, kolorową kartkę, kwadrat oraz trójkąt wycięty z kolorowego papieru. Szablon pieska dziecko koloruje kredkami według swojego uznania. Pomalowanego pieska naklejamy na kolorowy papier. Z figur geometrycznych ( trójkąt, kwadrat ) maluch tworzy budę, którą przykleja koło pieska Burka .

Screenshot_2020-04-16 Artykuły Redagowanie artykułu - Żłobek Promyczek - Zielona Góra - Zaplecze(4)

Zabawy konstrukcyjne z użyciem klocków.

Do zabawy potrzebne nam będą klocki drewniane, plastikowe w zależności co posiadamy w domu, figurki lub maskotki zwierząt np. koń, krówka, baranki. Dziecko układa klocki w taki sposób by powstały budowle, w których zamieszkają zwierzęta. W czasie budowania prowadzimy z dzieckiem luźne rozmowy na temat komu budujemy zagrodę, jakie nasze zwierzątka wydają odgłosy, jakie kolory mają nasze klocki itp. W czasie zabawy dziecko doskonali swoją wyobraźnię, pomysłowość oraz sprawność manualną rąk.

Układanie obrazka pociętego na 3 elementy.

Do zabawy potrzebujemy obrazków zwierząt np. pies, kot, krowa, kaczka itp. Każdy obrazek zwierzątka rozcinamy na 3 elementy. Rozkładamy przed dzieckiem pocięte elementy. Zabawę można zacząć od słów : „ Ktoś zepsuł nam obrazek i musimy go razem naprawić ” i staramy się go wspólnie naprawić – ułożyć. Przykładowe zdjęcia, które możemy wykorzystać w zabawie.

Zajęcia plastyczne

W zajęciach wykorzystamy niebieski papier, klej, szablon kaczuszki, piórka, żółtą farbę oraz pędzel. Maluch przy użyciu pędzla i żółtej farby malują sylwetkę kaczuszki. Po wyschnięciu obrazka naklejamy zwierzątko na niebieski papier, kolorowe piórka naklejamy na kaczuszkę. Wykończonym obrazkiem możemy się pochwalić teraz wszystkim.

Głosy z wiejskiego podwórka

Na dywanie rozkładamy ilustracje zwierząt: kaczki, konia, pieska, kurki, koguta. Po rozłożeniu ilustracji rodzic z dzieckiem naśladują odgłosy zwierząt tak by dziecko utrwaliło je. Następnie rodzic puszcza dziecku odgłosy zwierząt np. z komputera, a zadaniem malucha jest przyporządkowanie odgłosu do obrazka poprzez podniesienie ilustracji lub wskazanie go palcem.

Piesek się bawi razem z nami.

W tej zabawie potrzebne nam będzie piesek – maskotka oraz krzesełko. Rodzic sadza maskotkę na krzesełku, obok oraz pod krzesełkiem. Szczególnie kładąc nacisk na wypowiadane słowa : na, obok, pod. Następnie rodzic prosi dziecko o posadzenia pieska : na, pod, oraz obok krzesełka.

Zajęcia plastyczne „ Zakładka ”

Do wykonania zakładki do książki potrzebować będziemy: 1 kartkę z bloku technicznego kolorowego, klej oraz elementy, które ozdobią naszą zakładkę ( kolorowe kółeczka, brokat, dziurkacze, które stworzą nam gotowe elementy, cekiny itp. ). Z kolorowego bloku rodzic wycina nożyczkami prostokąt. Następnie cały prostokąt smarujemy klejem, a nasza pociecha przykleja gotowe elementy rozwijając swoją pomysłowość.

Zabawa dydaktyczna „ Książki ”

Do zabawy dydaktycznej potrzebujemy kilka dużych i małych książek oraz 2 szarf ( mogą to być również tasiemki z których zrobimy koło ). Rozkładamy na dywanie 2 szarfy – do jednej wkładamy dużą książkę do drugiej małą. Zadaniem malucha jest przyporządkowanie pozostałych książek do odpowiednich szarf. Dziecko utrwala w zabawie pojęcia: duży – mały.

Układanie książek na półce według wielkości.

Na dywanie rozkładamy kilka książek. Rodzic z dzieckiem układają książki od największej do najmniejszej. Posegregowane książki maluch układa na półce.

Zagadki słowne

Przygotowujemy kilka ilustracji przedstawiające znane postacie z bajek np. „ Czerwony kapturek ”, „ Król Lew”, „ Kopciuszek ”, „Śpiąca królewna ”. Prowadzimy luźne rozmowy na temat przedstawionych obrazków. Następnie czytamy dziecku zagadki, a ono próbuje odgadniętą zagadkę przyporządkować do odpowiedniego obrazka.

Jaka to dziewczynka, ma roboty wiele, a na pięknym balu gubi pantofelek ? (Kopciuszek)

Jest królem, lecz nie w koronie, ma grzywę choć nie jest koniem? ( Król Lew )

Mała, grzeczna dziewczynka, wilka spotkała w lesie. Ma czerwoną czapeczkę, babci lekarstwa. ( Czerwony Kapturek )

Ostre wrzeciono do ręki wzięła, ukuła się w palec na sto lat zasnęła. (Śpiąca królewna )

Szukanie koszyczka i pantofelka

Pantofelek oraz koszyczek chowamy w pokoju. Maluch zakrywa oczy, a na hasło : ''szukamy '' dziecko próbuje odnaleźć schowane przedmioty. Możemy w zabawie użyć haseł ciepło – zimno jako pomoc w szukaniu.

Wyklejanka żyrafy lub słonia

Będą potrzebne nam małe kolorowe kartki podarte na kwadraciki lub kuleczki zrobione z bibuły. Drukujemy lub rysujemy sylwetę, któregoś zwierzątka i kwadracikami lub kuleczkami wyklejamy jego sylwetę oczywiście mieszcząc się w konturze.

Podaję linki do wydrukowania zwierząt:

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/animowana-zyrafa-z-muszka

https://www.dla-dzieci.com.pl/kolorowanki/kolorowanka_slon-Darmowa_kolorowanka_slon.html

Zabawa w kole wiązanym

Zabawa w kole. Zapraszamy wszystkich domowników do wspólnej wesołej zabawy, którą zapewne wszyscy znacie „ Stary niedźwiedź”. Trzymając się za ręce tworzymy koło, w środku kładzie się wcześniej wybrany „niedźwiedź” i śpiewamy piosenkę.

„ Stary niedźwiedź mocno śpi,

stary niedźwiedź mocno śpi.

My się go boimy, na palcach chodzimy

jak się zbudzi to nas zje,

jak się zbudzi to nas zje!

Pierwsza godzina misiu śpi, druga godzina misiu chrapie, trzecia godzina misiu łapie!

Niedźwiedź wybiera następną osobę, która zastąpi go jako niedźwiadka.

Puzzle

Jeśli mamy w domu puzzle z wizerunkiem jakiegoś zwierzątka zamieszkującego zoo staramy się je ułożyć razem z dzieckiem.

Dobieranie w pary

Dobieranie obrazków w pary – drukujemy lub rysujemy obrazki ze zwierzątkami, następnie prosimy, aby dziecko spośród ilustracji odnalazło pary. Jest to świetna zabawa rozwijająca spostrzegawczość.

Zabawa tropiąca

Super zabawą jest też zabawa tropiąca. W mieszkaniu staramy się ukryć zwierzątka zamieszkujące zoo. Prosimy dziecko o ich odszukanie.

Utrwalanie pojęć

Utrwalamy pojęcia małe i duże prosząc dziecko, aby posegregowało figurki zwierzątek lub maskotek do dwóch zbiorów np. małe figurki czy maskotki na jeden kocyk, duże na drugi.

Praca plastyczna zwierzęta w zoo

Możemy wykonać pracę plastyczną kolorując sylwety zwierząt kredkami, następnie naklejając je na duży arkusz papieru tworząc własne zoo.