Oto garść aktualności z codziennych zajęć grupy II - "Zajączki".

Zajęcia dydaktyczne na maj

przez Promyczek
Odsłony: 58

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

NA MAJ 2020

W GRUPIE II „ZAJĄCZKI”

 

Opracowały: Beata Kostecka, Joanna Trojan, Ewa Płokita.

 

POZNAJEMY ŚWIAT ZA POMOCĄ ZMYSŁÓW.

CELE

  • Poznawanie przedmiotów przez świadome wykorzystywanie zmysłów: wzroku, smaku, słuchu, węchu, dotyku.
  • Rozwijanie wrażliwości wzrokowej, smakowej, słuchowej, węchowej, dotykowej.

POMOCE: do naszych wspólnych zabaw przygotujmy:

- ilustracje przedstawiające nasze zmysły,

- kolorowe skarpetki, kartki w kolorze skarpet, woreczek,

- produkty spożywcze o określonym smaku, sól, miód, cytryna, lusterko,

- kolorowe balony, fasola „Jaś”, mąka, groch, ryż, makaron.

- folia szeleszcząca, drewniane klocki, pieniążki, łyżki metalowe… parawan lub koc.

- zapachowe woreczki z przyprawami, materiał z zapachem perfum…

- kartonowe koło, wata, pompony, piórka, nakrętki, gąbki, kawa, nadmuchane balony, makaron, ryż.

 

  1. Zmysły. Przedstawmy dziecku 5 ilustracji( możemy narysować sami)

- oko, ucho, nos, usta, ręka

Porównajmy wspólnie ilustracje z naszym ciałem. Zastanówmy się z dzieckiem, do czego nam one służą. Oko- widzimy, ucho- słyszymy, nos – czujemy zapach, usta – smak, ręka – poznajemy po dotyku.

https://www.youtube.com/watch?v=EL9-xoZbnYk

 

  1. „Nasze zmysły”- zabawa ruchowa.

Dziecko porusza się swobodnie w rytm dowolnej muzyki. Podczas pauzy, pokazujemy obrazek wybranego zmysłu, a dziecko pokazuje je na swoim ciele.

 

  1. Puzzle - zabawa rozwijająca percepcję wzrokową.

Jeśli posiadamy wydrukowane ilustracje, potnijmy je na 4, może 6, ułóżmy z dzieckiem nasze puzzle.

 

  1. „ Skarpetki do pary”- zabawa rozwijająca zmysł wzroku.

Zadaniem dziecka, jest skompletować pary skarpetek i umieścić je na kartce o danym kolorze. Skarpetki bez pary „chowamy” do woreczka.

 

  1. „Różne smaki”- zabawa rozwijająca zmysł smaku.

Rozłóżmy przed dzieckiem miseczki z rożnymi produktami spożywczymi. Zadaniem dziecka jest skosztowanie produktów o danym smaku: słodki, słony, kwaśny. Wykorzystajmy też usterko. Obserwujmy miny towarzyszące naszej zabawie.

 

https://www.youtube.com/watch?v=LUhapiC-Reo

Chwila relaksu z Kubusiem Puchatkiem. Czy zgadniecie, jaki smak lubi najbardziej Kubuś?

A może razem poćwiczycie:)

 

  1. Balonowe zagadki”- zabawa rozwijająca zmysł dotyku.

Razem z dzieckiem naszykujmy miseczki z ryżem, grochem, mąką, makaronem, fasolą. Pozwólmy, aby dziecko zapoznało się z „wyglądem” poszczególnych produktów za pomocą dotyku. Następnie, rozłóżmy przed dzieckiem balony, w których znajdują się badane wcześniej produkty. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie za pomocą dotyku, co znajduje się w balonach i dopasowanie odgadniętej zawartości z odpowiednią miseczka.

 

  1. Dźwiękowe niespodzianki - zabawa rozwijającą percepcje słuchową.

Do naszej zabawy potrzebujemy przedmiotów wydających charakterystyczne dźwięki. Może być to folia, drewniane kłoci, pieniążki, łyżki metalowe…przygotujmy również parawan lub koc. Przed rozpoczęciem zabawy sprawdźmy wspólnie jak brzmią nasze dźwięki. Np.; szeleśćmy folią, stukajmy łyżką o łyżkę, stukajmy klockiem o klocek. Zapoznaj dziecko z dźwiękami, aby po zasłonięciu mogło rozpoznać dany dźwięk i go powtórzyć.

Stwórzmy z dzieckiem po dwa komplety dźwiękowych niespodzianek. Stwórzmy miedzy sobą przegrodę, zadaniem naszym jest odnalezienie par jednakowo brzmiących niespodzianek posługując się tylko zmysłem słuchu. Miłej zabawy.

 

  1. Zapachowe cuda - zabawa rozwijająca zmysł zapachu.

Przygotujmy woreczki, wewnątrz których znajdują się różne przyprawy, materiał z zapachem perfum… Wspólnie zapoznajmy się z ich zapachem. Pozwólmy określić dziecku, który zapach mu się podoba a który nie. Tworząc zapachowe pary może uda je się odnaleźć.

 

  1. Sensoryczne koło- praca plastyczna.

Przygotujmy do naszej zabawy kartonowe koło. Zadaniem naszym jest wyklejenie go dostępnymi materiałami: wata, pompony, piórka, nakrętki, gąbki, kawa, nadmuchane baony, makaron, ryż.

Niech nasza praca będzie odzwierciedleniem zmysłów, które dzisiaj poznaliśmy…

Miej zabawy i do szybkiego zobaczenia…

 

NA MAJOWEJ ŁĄCE

CELE:

  • Budzenie zainteresowania życiem owadów;
  • Kształtowanie przyjaznego stosunku do zwierząt;
  • Poznanie wybranych owadów żyjących w naturalnym środowisku ( np. Motyle, mrówki, biedronki)
  • Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej przez zabawy

 

  1. Pokażmy dzieciom ilustracje przedstawiające owady , rośliny i zwierzęta żyjące na łące, wyszukajmy je na ilustracjach i na filmiku. Później możemy pójść na krótki spacer lub na podwórko i poszukać owadów, które poznaliśmyhttps://www.youtube.com/watch?v=bgmm4e9ARw4
  2. https://przedszkolankowo.pl/2018/04/22/na-wiosennej-lace-karty-pracy/

 

  1. Wiersz I Sallach „Łąka”

 

Łąka tylu ma mieszkańców

zwierząt, roślin kolorowych.

Tu motylek, a tam pszczółka

tutaj kwiatek - o różowy

Z kopca wyszedł krecik mały

obok niego idzie mrówka.

Na rumianku w krasnej sukni

przycupnęła boża krówka

Nad tą łąką kolorową

bal wydały dziś motyle.

Zapraszają wszystkie dzieci

więc zatańczmy z nimi chwilę.

 

Po wysłuchaniu wiersza dziecko próbuje wymienić z pomocą rodzica nazwy zwierząt występujących w wierszu i wskazać je na ilustracjach.

 

  1. „Co słyszysz?” – Ćwiczenie słuchowe.https://www.youtube.com/watch?v=IoC7WCfx6Z0
  2. Wysłuchanie odgłosów z łąki

 

Zabawa „Odgłosy łąki” zademonstrujmy dzieciom, jakie dźwięki oni wydają mieszkańcy łąki np. (żaba –„ kum”, bocian- „kle”, pszczoła – „bzy”, konik polny – „cyk”). Wspólnie powtarzajmy dźwięki wydawane przez owady, z różną intonacją.

 

  1. ,,Tak jak bocian” Razem z dzieckiem chodzimy wyprostowani po dywanie – łące. Co jakiś czas próbujemy stanąć na jednej nodze i utrzymać równowagę przez kilka sekund, po czym rozkładamy szeroko ręce – skrzydła i ,,odlatujemy”.

 

 

  1. Zabawy muzyczne z piosenką- tańce przy wiosennych piosenkach np. „Na majowej łące”, „kle kle boćku” „Jam jest żabka”https://www.youtube.com/watch?v=MXOs1LGO1JM
  2. https://www.youtube.com/watch?v=TxzCBYr7PyQ
  3. https://www.youtube.com/watch?v=cb0dNXPEYoc

 

  1. " Gdzie znajduje się motylek/biedronka/pszczoła"- zabawa dydaktyczna.
  2. Rodzic umieszcza na tablicy/lodówce sylwetę kwiatka oraz wybranego mieszkańca łąki. Zadaniem dziecka jest określenie położenia sylwety owada w stosunku do kwiatka przy użyciu pojęć: na, pod, nad, obok

 

  1. Praca plastyczna „Odbicie motylka” lub „Bocian” z płatków kosmetycznychDziecko przy stoliku pokrywa dowolnym kolorem farby narysowaną połówkę motyla. Gdy farba jest jeszcze wilgotna, składamy kartkę na pół, i po rozłożeniu otrzymujemy odbicie lustrzane drugiego skrzydełka barwnego motyla.https://malinowaplaneta.pl/co-zrobic-z-platkow-kosmetycznych-kukielki/
  2. Bocian: płatki kosmetyczne, patyczek kartka czerwona oraz czarna oraz klej
  3. Motyl: szablon motyla (połowa), farby, pędzelek

 

  1. Zabawy matematyczne- przeliczanie kolorowych motyli, układanie ich wg wielkości lub koloru. Możemy również wspólnie policzyć kropki biedronki i zastanowić się gdzie jest ich więcej a gdzie mniej.

 

  1. Jeszcze kilka zagadek o tematyce „łąkowej”- rodzic pomaga odgadnąć dziecku stosując różne podpowiedzi -powodzenia:)

 

Co to za miejsce w kwiaty ubrane,

przez różne owady często odwiedzane. (Łąka)

 

Nad łąką często lata,

zbierając nektar w kwiatach.

Bardzo słodko smakuje

to, co w ulu produkuje. (Pszczoła)

 

Ma skrzydełka delikatne

tak jak płatki kwiatów.

Lekko się unosi nad łąką,

gdy tylko zaświeci słonko. (Motyl)

 

Mała, czerwona,

bożą krówką zwana,

ma czarne kropeczki –

z tego jest nam znana. (Biedronka)

 

Zapewne znacie takiego konika,

choć nie jest zegarkiem,

jednak w trawie cyka. (Konik polny)

 

Jest to mały owad

bardzo pracowity,

buduje z siostrami

dom w kopcu ukryty. (Mrówka)

 

 

Dzień Mamy

CELE:

  • Zaspokajanie bliskości z mamą
  • Utrwalanie słownictwa
  • Usprawnianie motoryki małej i dużej
  • Zaspokajanie aktywności dzieci

 Wprowadzenie dzieci do tematu zajęć - Dzień Mamy-

oglądanie ilustracji, co robi moja Mama- zabawa mimiką - Moja Mama uśmiechnięta:):):):):),

Moja Mama smutna:(:(:(:(-

oglądanie ilustracji Mama i Ja

Wysłuchanie wiersza pt." Uśmiechnij się mamusiu

"Dla wszystkich kobiet w świecie, Dla wszystkich naszych mam

Zabawa ruchowa do piosenki https://www.youtube.com/watch?v=ItZdhgtiZh8

"Choć mam rączki małe"

Słuchanie tematycznych piosenekhttps://www.youtube.com/watch?v=IdxQW3jqYtA "Kocham Cię,

Ti Amo, Je T aime"https://www.youtube.com/watch?v=9EaJmJhPiqE

" Moja Mama fajna jest"https://www.youtube.com/watch?v=RvHfN-4Va4g

„ Jesteś mamo skarbem "

Wykonanie pracy plastycznej

obrazek II